Met fluwelen handschoentjes of met de bokshandschoenen

Geert heeft besloten de confrontatie aan te gaan met Bert. Eén van zijn teamleden die voor de zoveelste keer zijn spullen niet op tijd aanleverde. Hij heeft gemerkt dat een aantal teamleden er te vaak en teveel last van heeft en er niets van zegt. En nu heeft hij er zelf ook last van. Als team is afgesproken dat BETROUWBAARHEID een belangrijke kernwaarde is. 

Geerts dilemma: Hoe spreek ik Bert hierover aan. Met fluwelen handschoenen of met de bokshandschoenen…

fluwelen-handschoen                Geert-confronteert

 Tijdens de opleiding had Geert ervaren dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden en niet alleen deze twee. Hij besloot daarom de confrontatie maar eens voor te bereiden en daarbij na te denken over de volgende zaken:

  1. Wat heb ik (ongenuanceerd) gedacht en gevoeld toen Bert de stukken niet aanleverde?
  2. Wat wil ik bereiken met mijn confrontatie?
  3. Welke mindset heb ik t.a.v. Bert en zijn gedrag?
  4. Ga ik de confrontatie aan op individueel of teamniveau?

 

Geert-confronteert

 

Hieronder zie je een kort verloop van de confrontatie:

Situatie: Het was maandagochtend 9.05 uur (tijdens de teammeeting van 9.00 uur 10.30 uur). Alle teamleden waren binnen en keuvelden wat over het weekend. Geert besloot om de meeting te starten en eerst een rondje te doen met als vraag aan iedereen ‘Hoe is het met je’? Bert gaf daarin aan dat hij (te) druk is met een verhuizing en af en toe wat problemen heeft met de aannemer. Toen alle teamleden het woord hadden gehad vertelde Geert als laatste hoe het met hem gesteld is:

 

Geert: Ik heb een goed weekend gehad en ik heb wel zin aan deze nieuwe week. Ik ben ook nieuwsgierig of we die nieuwe klant binnen gaan halen. Toch is er ook iets dat me het afgelopen weekend heeft bezig gehouden en wat me dwarszit. Ik heb jullie gevraagd om voorafgaand aan de teammeetings stukken aan te leveren. De meesten van jullie hebben dat gedaan en dat vind ik fijn. Een aantal niet. Bert, de afgelopen 3 keer heb jij geen stukken aangeleverd en dat stoort mij.

Bert: ja, nou ja (kleurtje op de wangen)

Petra: ja, nou ja (lacherig) papier is uiteindelijk toch maar voor de shredder

Geert: We hebben afgesproken dat BETROUWBAARHEID een belangrijke kernwaarde is. Ik neem dat serieus en daarom wil ik het gezegd hebben. Ik hoop dat jullie andersom mij ook aanspreken als er iets is. Snappen jullie dat?

Bert: Ja, dat ben ik ook wel met je eens.

 

{Stilte}

 

Bert: Mijn verhuizing heeft er wel invloed op.

Geert: Heeft het er invloed op of is dat dé reden?

Bert: Als ik eerlijk ben, sta ik ook niet helemaal achter het besluit dat we hebben genomen in het kader van ……….{langer verhaal}…

Geert: Bert, ik vind het fijn dat je het gedeeld hebt en het is goed dat we nu tot heldere afspraken zijn gekomen. In de komende weken zal blijken wat deze afspraak ons oplevert.

 {einde van de meeting}

Geert besloot om tijdens de lunch een stukje in z’n eentje te gaan wandelen. Hij deed dit met een voldaan gevoel. Hij was sowieso blij dát hij de confrontatie was aangegaan. Daar bovenop was hij trots op de manier waarop hij het had aangepakt en dat hij zijn inzichten uit de opleiding ‘Persoonlijk Leidinggeven’ had toegepast in de praktijk. Hij had hiermee een boost gegeven aan zijn zelfvertrouwen én het onderling vertrouwen binnen het team. Hij besloot om bij Iris een visje te gaan eten om z’n hart te luchten en de jongens van Doorpak BV een mailtje te sturen met zijn succeservaring. En dat werd zeer gewaardeerd!