3 stijlen van moreel coachend leiderschap
In deze blog doet onze stagiair Daan Bakker een theoretische uiteenzetting over moreel leiderschap.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een leidinggevende een allemans vriend probeerde te zijn. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat hij volledig uit zijn slof schoot. Opmerkelijk was dat hij zijn eigen grenzen niet kende en deze dus ook niet aan gaf. Teamleden, dus ook ik, hechtten echter wel waarde aan richting en grenzen en dus aan wat we noemen moreel leiderschap. Als leider hoef je er geen populariteitswedstrijd van te maken.
In deze blog lees je uit welke 3 leiderschapsstijlen moreel leiderschap bestaat en welk gedrag past bij elke stijl. Wat voor leider ben jij? Kan jij jezelf herkennen in (één van) onderstaande leiderschapsstijlen?
1. Ethisch coachend leiderschap
Een ethisch leider is iemand die door persoonlijke acties en interpersoonlijke relaties laat zien wat zijn standaard is omtrent houding en gedrag. Deze leider promoot dit gedrag door middel van besluitvorming, duidelijke bekrachtiging en communicatie. Een ethische leider heeft het moreel hoog in het vaandel en handelt rechtvaardig en eerlijk richting collega’s.
Gedrag; het normatieve gedrag vaststellen en dit vervolgens ook actief uiten als voorbeeld voor collega’s en anderen. De norm wordt gezien als de ‘gewenste’ bedrijfscultuur binnen de organisatie. Een ethisch leider beloont gewenst gedrag en durft ook een collega op zijn gedrag aan te spreken.
Suggestie; als jij je herkent in deze stijl is het aan te raden om eerlijk te reflecteren op jouw (voorbeeld)gedrag en dit ook bespreekbaar te maken. Geef bovendien soms wat ruimte aan hoe het ook anders zou kunnen.
2. Dienend leiderschap
Een dienend leider stelt de behoeften van zijn medewerkers als hoogste prioriteit. Hij erkent daarmee zijn verantwoordelijkheid voor het succes van zijn/haar collega’s, klanten en andere belanghebbenden in de organisatie. Deze leider houdt zich dus vooral bezig met het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. Hij richt zich op persoonlijke en functionele ontwikkeling van medewerkers.
Gedrag; De leidinggevende reikt constructief handvatten aan, zodat medewerkers zich in een bepaalde richting kunnen ontwikkelen. Dit is voordelig voor de algemene prestatie van het team en de organisatie.
Suggestie; Vraag proactief door op verwachtingen en behoeften van teamleden, voordat je al aan het helpen bent.
3. Authentiek leiderschap
Authentieke leiders leggen de focus op het zelfbewustzijn, morele zelfreflectie en consistent gedrag van zichzelf én teamleden. Authentieke leiders worden omschreven als individuen die meer waarde hechten aan eigenwaarde dan aan hun rol. Een hoge mate van authenticiteit, betekent weten wie je bent, wat je gelooft en welke waarden bij jou horen.
Gedrag; Deze leiders handelen naar hun waarden en overtuigingen en communiceren transparant met hun collega’s. Eigenschappen die een authentieke leider definiëren zijn zelfbewustzijn, objectief observeren vanuit verschillende invalshoeken, rationele transparantie en moreel perspectief.
Suggestie; Bij een authentieke leider weet je wat je aan hem of haar hebt als mens. Deze leider neemt in de praktijk verantwoordelijkheid voor zijn/haar gedrag en is hier transparant over. Een tip voor deze leider: “Durf mensen ook richting en advies te geven in plaats van ‘alleen maar’ aan te zetten tot zelfreflectie”.
Tot slot over coaching en leiderschap
Welke van de bovenstaande leiderschapsstijlen past bij jou? Kan jij jezelf in één of meerdere stijlen vinden? Wellicht heb jij een geheel andere stijl van leiderschap? En wellicht heb je behoefte aan coaching in leiderschap.
Reageer op de blog en stuur een mail naar info@doorpakbv.nl
Daan Bakker