Dé 5 kerntaken van leidinggevenden

‘Wat doet iemand om zijn of haar organisatie verder te helpen?’

Wij stellen geregeld de vraag wat iemand in de praktijk doet om zijn of haar organisatie verder te helpen (lees; gezond te maken). De intentie bij die vraag is niet om mensen voor het blok te zetten, allesbehalve dat. De intentie is om inzicht te geven in dé 5 kerntaken die horen bij leidinggeven & managen aan een gezonde organisatie. Daarnaast willen we een beroep doen op mensen om een bewuste én gemotiveerde keuze te maken voor deze rol en verantwoordelijkheid. Helaas ontbreken beide nogal eens, als je kijkt naar

Signalen vanuit de praktijk

  • Het beste meisje of jongetje uit de klas wordt geregeld leidinggevende, terwijl je je af kunt vragen of de benodigde interesse en kwaliteit hiervoor werkelijk aanwezig is
  • Regelmatig wordt geprobeerd om emotioneel ongemakkelijke situaties met een ‘slimme’ omweg of vanuit de inhoud op te lossen
  • Er wordt weinig tijd besteed aan interpersoonlijke teamdynamiek
  • Regelmatig groeien leidinggevenden net één trede te ver door
  • Voor individuele begeleiding en coaching (door de leidinggevende) is weinig tijd en aandacht
  • Geregeld zijn leidinggevenden niet goed op de hoogte van wat medewerkers doen
  • Overleggen zijn nog (te) vaak ineffectief of saai

Wellicht herken je één of meerdere van bovenstaande punten merk je andere en aanvullende punten. Dan is het misschien

Tijd voor reflectie

Schrijf eens op wat de 5 kerntaken zijn die passen bij jouw rol en verantwoordelijkheid en blader zonodig door je agenda. Maak vervolgens een rangorde om aan te geven welke van de 5 taken het belangrijkst zijn. Tot slot geef je een rangorde voor de mate waarin de taken jou energie geven.

We zijn benieuwd wat deze oefening jou al aan inzichten en ervaring meegeeft.

Opvallend

Als je 100 leidinggevenden vraagt om hun kerntaken op te schrijven en je clustert ze, dan krijg je meer dan 35 fundamenteel verschillende antwoorden. Dat is niet raar als je bedenkt dat iedereen zijn of haar eigen kwaliteiten en interesses heeft. Het is echter wel vreemd én opvallend als je denkt in termen van wat een organisatie nodig heeft om een gezonde organisatie te zijn.

 Dé 5 kerntaken van leidinggevenden

die bijdragen aan het creëren van een gezonde organisatie

  1. Een leiderschapsteam ontwikkelen
  2. Teamleden managen (en hen hun teamleden laten managen)
  3. Moeilijke en oncomfortabele gesprekken voeren
  4. Geweldige teammeetings (-overleggen) leiden
  5. Constant en repetitief communiceren met werknemers

In feite kun je met deze 5 kerntaken in de hand nogmaals de reflectieoefening doen om voor jezelf te bepalen of de prioriteiten in jouw agenda kloppen én in hoeverre jouw motivatie klopt bij de rol die je hebt.

Het motief

Enige tijd geleden las ik het boek ‘the motive’ van schrijver Patrick Lencioni. Hierin beschrijft hij dat er op het meest fundamentele niveau twee motieven zijn die mensen ertoe drijven om leidinggevende te worden.

  1. Beloning georiënteerd motief; ik heb alle jaren hard gewerkt. Ik zit nu op een positie en die heb ik verdiend en daarom moet het leuk zijn en dingen die ongemakkelijk of niet leuk zijn, wil ik vermijden.
  2. Verantwoordelijkheid georiënteerd motief; leidinggeven is leuk en is een verantwoordelijkheid. Daarom moet de ervaring van het leiding geven moeilijk en uitdagend zijn (alhoewel niet zonder beloning).

 Valkuilen

Als je leiding geeft vanuit een beloning georiënteerd motief zullen je een afweging maken tussen de beloning en het ongemak cq. de vervelende taak en geneigd zijn om de laatste te vermijden. Dit laat degenen die onder jouw hoede vallen achter zonder richting, begeleiding en bescherming en dat is uiteindelijk schadelijk voor de hele organisatie.

Niemand is perfect

Geen enkele leidinggevende heeft één puur leiderschapsmotief. Iedereen is wel eens geneigd geïnteresseerd te zijn in de beloning. Een meerderheid wordt er ook wel eens door verleid. Echter één van de twee motieven wordt uiteindelijk dominant in het dagelijkse gedrag van de leidinggevende.

Daarom is het belangrijk om erachter te komen wat jouw voornaamste motief is. Om vervolgens alles in het werk te stellen en dichter te komen bij het verantwoordelijkheid georiënteerde motief. Of om de keuze te maken en jezelf klaar te maken voor een andere, beter passende rol.